اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی
 
 
جذب 2 هزار نفر مهندس ناظر برای اجرای طرح جامع نگری در منابع طبیعی

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور با اشاره به اینکه منابع طبیعی بایستی پیشتاز در جامع نگری باشد، گفت: طرح هائی متعددی را برای جلب مشارکت بیشتر مردم در جنگل کاری و حفاظت از منابع طبیعی اجرا می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز چهارشنبه در پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: یکی از ارکان اساسی حفاظت از اراضی مراتع، استفاده از مشارکت مردم و جوامع محلی است.
وی اظهار داشت: 83 درصد از عرصه های کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد که حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری درست و اصولی از آن نیازمند نیرو، امکانات و اعتبارات است که اگر اعتبارات این بخش را دو یا سه برابر هم بکنند بازهم جوابگوی نیاز این حوزه نیست.
وی یکی از سرمایه های اصلی در این حوزه را زمین دانست و گفت: از این سرمایه که بسیار گسترده است برخی از دستگاه ها به خوبی استفاده از آن استفاده کرده اند و ما از آن خیلی کم استفاده کرده ایم در حالیکه هیچ دستگاه دیگری چنین سرمایه عظیمی ندارد.
جلالی یکی از بهترین استفاده از پتانسیل را توسعه جنگل کاری برشمرد و افزود: از این ابزار می توان برای رفع فقر و مشکل بیکاری که بسیار در کشور گسترده است، استفاده کنیم بطوریکه اکنون میلیون ها جوان بیکار بخصوص در مناطقی که با جنگل ها و منابع طبیعی سروکار دارند وجود دارد.
وی اظهار داشت: با استفاده روح جامع نگری و با استفاده از سرمایه های انسانی که مهمترین سرمایه در حوزه آبخیز هستند و استفاده از مغزها و اندیشه های آنان که معادنی تمام نشدنی هستند، می توان بهترین بهره را در حوزه منابع طبیعی برد.
وی با تاکید بر اینکه باید در بحث جامع نگری از تمام امکانات حوزه آبخیز که مهمترین آن مردم هستند استفاده برد، ادامه داد: از روحیه مشارکت مردم باید در طرح توسعه جنگل کاری 100 هزار هکتاری با گونه های اقتصادی در سال جاری بهره برد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جامع نگری را جزء مسائل اولیه و زیربنائی و اساسی امور آبخیز دانست و گفت: در حوزه آبخیز تمام فعالیت ها در کنار هم معنا پیدا می کند و بایستی از فعالیت های متفرقه و پراکنده خودداری کرد که نه اقتصادی و نه فنی است.
وی بیان داشت: اکنون همه به این موضوع جامع نگری اعتقاد دارند ولی در عمل کسی وارد نشده در حالیکه ما با مدل هائی موفقی همچون طرح ترسیب کربن تجربیات و نسخه جهانی را عمل کرده ایم.
جلالی افزود: طرح ترسیب کربن بر پایه مشارکت مردم و جامع نگری در سایر طرح ها حرکت کرده چنانکه معتقدیم با جلب اعتماد و توانمند سازی جوامع محلی می توان به شیوه هایی از مدیریت منابع طبیعی دست یافت که ضمن بهره برداری مسئولانه از منابع و توسعه معیشت انسان دوام منابع پایه را محقق ساخت.
وی با تاکید مجدد بر مشارکت مردم اساس و روح جامع نگری است، یادآور شد: باید کار ها را از بخش دولتی به مردم بدهیم زیرا هرجا با مشارکت مردم کاری انجام می شود خیلی زیبا نتیجه می گیریم.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر اقتصاد مقاومتی گفت: ما می توانیم پرچمدار جامع نگری و اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد باشیم.
جلالی استفاده از مکانیسم های تشویقی برای مشارکت مردم را بسیار مهم دانست و افزود: مشارکت با نظام مهندسی در راستای استفاده از همین ظرفیت هاست که باید در جامع نگری دید، اکنون در بحث های حفاظتی، احیاء و اصلاح با کمبود نیرو مواجه هستیم می توانیم از ظرفیت فارغ التحصیلان منابع طبیعی که مظلومترین فارغ التحصیلان هستند، استفاده کرد.
وی، کنترل چرای دام، طرح تعادل دام و مرتع و... را از دیگر فعالیت ها در منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون هزاران نفر از این فارغ التحصیلان وجود دارند و در راستای جامع نگری بدون اینکه بخواهیم هزینه ای کنیم که استفاده از این نیروها منافع زیادی برای کشور دارد غیر از اینکه در اشتغالزائی و حفاظت هم نقش بسزائی دارد.
وی گفت: اکنون در این طرح از 2000 هزار نفر به عنوان مهندس ناظر استفاده کرده ایم که امکان جذب دولتی بعضی از آن ها در آینده وجود دارد و 5000 نفر بازنشسته در دو برنامه داشته ایم که می توانیم از این ظرفیت برای پرکردن این جای خالی استفاده کنیم.
در این نشست دو پاورپوینت برای اجرای طرح جامع نگری در منابع طبیعی برای مدیران کل استانی و ستادی برای آشنائی هرچه بیشتر آنان با این طرح به نمایش گذاشته شد.



تعداد بازدید از این مطلب: 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست


می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: